Rapid and efficient procedural building generation

A picture of a 3D-generated city.

Inleiding

Procedurele building generator is het snel genereren van een stad of dorp, waar de 3D meshes zijn gemaakt door een programma en niet door een designer. Dit scheelt veel tijd bij het maken van realistische simulaties of spellen en maakt “infinite” steden mogelijk.

Techniek

Onze generator beschouwt te genereren gebouwen als een collectie van lijnen die muren voorstellen. Deze worden vervolgens opgedeeld en er worden ramen en deuren aan toegevoegd. Hierdoor kan het gebouw snel en efficiƫnt in een model omgezet worden en zijn verschillende levels of detail mogelijk.

We maken gebruik van xml-files om verschillende typen gebouwen te definiƫren, van flatgebouwen tot rijtjeshuizen zijn allemaal mogelijk.

Voorbeelden

Een voorbeeld van een random gegenereerd rijtjeshuis:

Een rijtjeshuis.

Ook Level of Detail is mogelijk:

Een rijtjeshuis, high detail Een rijtjeshuis, low detail

Met gebruik van een wireframe is goed te zien hoe een Low level of Detail huis is opgebouwd: Een wireframe weergave van een low detail rijtjeshuis.

Ook voor grote gebouwen is het maken van een Low Level of Detail mogelijk:

Een skyscraper, high detail Een skyscraper, low detail

By Johannes Bertens and Joachim Boers